dc.contributor.author | Cummings, Merethe Westberg | |
dc.date.accessioned | 2013-10-14T12:04:42Z | |
dc.date.available | 2013-10-14T12:04:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139192 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Hensikten med denne undersøkelsen er å belyse hvordan yrkes – og utdanningsrådgivere i ungdomsskolen forstår egen rolle sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg. I tillegg ser jeg på hvordan rådgiverne forstår sin rolle i det å bidra til å utjevne sosial ulikhet. Datamaterialet består av kvalitative intervjuer med fem rådgivere som arbeider ved ungdomsskoler i Agderfylkene. Faircloughs kritiske diskursanalyse er valgt som teoretisk og metodisk rammeverk, noe som innebærer at analysen tar for seg følgende tre dimensjoner av rådgivernes fremstillinger: tekst, diskursiv praksis og sosial praksis. Samtidig rettes det et kritisk blikk på rådgivernes utsagn med ønske om å vise hvordan deres forståelser kan ha blitt naturaliserte, og dermed fått betydning for handlingsrommet. Giddens, Beck og Bourdieu brukes for å tolke rådgivernes utsagn til diskurser om utdanningsvalg som henholdsvis fritt eller strukturstyrt. Analysen viser en rekke spenningsforhold i hvordan rådgiverrollen forstås, samtidig som det kan se ut til at rådgiverne forstår ungdom på ulike måter. Utsagn tyder også på at elevenes familiære bakgrunn kan ha betydning for hvordan elevenes valgprosess oppfattes, og at rådgiverne har en oppfatning av at kjønnssegregerte valg er naturlige i dagens samfunn. Det ser også ut til å være et skille mellom hvordan minoritets- og majoritetselevenes valgprosess forstås. Dette gir et utgangspunkt for å drøfte om rådgiverne konstruerer ulike roller avhengig av hvordan de forstår elevene de møter. I tillegg drøfter jeg, relatert til mulighetene for å utjevne sosial ulikhet, hvordan mulige naturaliserte oppfatninger om tradisjonenes betydning kan stå i et spenningsforhold til de frie og selvstendige valgene. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | Ungdom i et skjæringspunkt og yrkes- og utdanningsrådgivere i et minefelt : en kritisk diskursanalyse av hvordan rådgivere i ungdomsskolen forstår rådgiverrollen sett i forhold til deres perspektiver på ungdom og utdanningsvalg | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 109 s. | no_NO |