Sosial læring i videregående skole : en kvalitativ undersøkelse av hva lærerne gjør når elevergjennom sine handlinger bryter med gjeldende normer og regler
Abstract
Gjennom kunnskapsløftet fikk vi nye, målstyrte læreplaner i alle fag, men den generelle delen
av læreplanen fra 1997 ble stående med sin beskrivelse av menneskenes ulike sider og
hvordan sosial og faglig læring skal gå hånd i hånd. I en tid hvor individet står i sentrum, hvor
skolen har blitt et instrument for å sikre økonomisk vekst, og det rapporteres om uro og
problematferd i skolen, er spørsmålet hvilket fokus skolen har på å utvikle elevenes sosiale
kompetanse. Målet med oppgaven er å rette søkelyset på hva lærere gjør når elever bryter med
gjeldende normer og regler, og hvordan lærerne kan bidra til å øke elevenes sosiale
kompetanse.
For å finne ut hva som skjer i klasserommet knyttet til elvenes atferd og lærernes
håndtering av den, ble det gjennomført klasseromsobservasjoner og kvalitative intervju av
lærere. Undersøkelsen ble foretatt i videregående skole, nærmere bestemt vg1 Helse- og
sosialfag. Analysen redegjør for hendelser som fant sted i klasserommet, og diskusjonen retter
søkelyset på hvordan elevene atferd kan være et utgangspunkt for sosial læring. Begrepet
sosial læring er her hentet fra konsekvenspedagogikken.
Problematferden som ble observert kan karakteriseres som undervisnings- og
læringshemmende atferd. Oppgaven konkluderer med at lærere praktiserer forskjellig i
forhold til hvilke normer og regler som skal gjelder i klasserommet, og forholder seg ulikt og
inkonsekvent til når elever bryter med dem. Lærerens reaksjon på elevenes atferd synes i
større grad å være relatert til lærerens oppfattelse av atferden som problematisk for
undervisningen eller læringsmiljøet, enn som et ledd i utviklingen av elevens sosiale
handlingskompetanse.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2011