Hva er sjenanse og hvordan kan sjenanse påvirke skoleprestasjoner?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139124Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne litteraturstudien ønsker jeg å fokusere på fenomenet sjenanse og hvordan sjenanse
eventuelt kan påvirke skoleprestasjoner. Sjenanse er en velkjent plage, men når det blir for
mye av den kan det gi store problemer for den det gjelder. Sjenanse er et atferdsproblem som
vi har vært lite flinke til å se. I skolesammenheng er det utagerende atferdsproblemer som får
den største oppmerksomheten. Grunnen for det er trolig at sjenerte elever tiltrekker seg liten
oppmerksomhet. Den forskningen som foreligger om emnet konstaterer at sjenerte elever blir
oversett og har det vanskelig på skolen. Men de har et utvilsomt ønske om å bli sett og regnet
med i fellesskapet. Å ta initiativ til sosialtsamspill er noe de ikke får til alene. Derfor er
sjenerte elever en gruppe som trenger hjelp for å kunne utvikle seg på en god måte. Oppgaven
vil ha hovedfokus på sjenanse som atferdsproblem. For å kunne arbeide med og forebygge
atferdsproblemer er det viktig med bred kunnskap på det aktuelle området. Av den grunn
belyser oppgaven både sjenansens uttrykk og fremstiller teorier om sjenansens opprinnelse.
Sjenansens uttrykk og opprinnelse kan også være med å forklare en mulig sammenheng
mellom sjenanse og skoleprestasjoner.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2009