dc.description.abstract | Oppgaven tar utgangspunkt i en survey rettet mot lærere i videregående skole,
gjennomført i forbindelse med en evaluering av Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet
(NKVS) som ble foretatt i 2006. Formålet med oppgaven har vært å se på
surveyresultatene fra en fortolkende synsvinkel, der fokus settes på kommunikasjonen
mellom forsker og respondent (lærer i videregående skole) slik denne gjenspeiles i
måten respondenten har besvart spørreskjemaet på. Jeg stiller spørsmål om de
statistiske analysene som har vært anvendt av forskerne, kan ha undertrykt meddelelse
som kan være avgjørende for troverdigheten i data. Analysene retter seg i første rekke
mot ”manglende besvarelser”, som, når disse opptrer i systematiske mønstre (clusters),
kan fortolkes som ”skjulte budskap” fra informanten.
Analyser av datamatrisen viste et uvanlig stort innslag av manglende besvarelser (over
25 % av alle skårer), som inngikk i tydelig avgrensede mønstre. Ved å betrakte hva
lærere som viste disse mønstrene unnlot å svare på, opp mot hva de svarte på, kom
ulike meningsstrukturer til syne.
Konklusjonen som blir trukket er at lærernes fortellinger ”mellom tallene”, sier noe
om hvordan surveyen har virket begrensende inn på læreres mulighet til å gi utrykk for
sine erfaringer og oppfatninger av NKVS. Denne informasjonen, som ikke kom
direkte til uttrykk i de rapporterte statistiske oversiktene, kan vise seg å få
konsekvenser for vurderingen av surveyresultatenes validitet, og hvilke konklusjoner
som kan trekkes med hensyn til lærernes vurdering av kvalitetsvurderingssystemet | en |