Department of Education: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 404
-
Forebyggende arbeid i skolen mot antidemokratiske holdninger
(Master thesis, 2023)Utdanningens bidrag til demokrati har vært et tema helt siden antikkens filosofer. Vi lever i en tid hvor demokratiet blir utfordret av gjennom økt migrasjon og diversitet, populisme og polarisering, digitale plattformer ... -
Barne- og ungdomsarbeiderlærlingers erfaringer fra barnehagen som læreplass
(Master thesis, 2023)Kvaliteten i norske barnehager blir ofte sett i sammenheng med personalets kompetanse, og satsning innen barnehagesektoren retter seg mot kompetanseheving. Fremover vil behovet for kvalifiserte barne- og ungdomsarbeidere ... -
Playful citizenship: Between disturbances and productive ruptures
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2023) -
Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Forskning på læreres profesjonskunnskap viser til at lærere bruker kunnskapsformer fra forskjellige fagområder i sin undervisning. Hvilke kunnskapsformer som inngår i kroppsøvingslærerens profesjonskunnskap, er imidlertid ... -
Digital technology design activities—A means for promoting the digital inclusion of young adults with intellectual disabilities
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Information and communication technology has become an important aspect of everyday life, including community living and social participation. However, people with intellectual disabilities face several societal inequalities, ... -
Approaches to Learning Mathematics: Preliminary Evidence of a Concise, Valid, and Reliable Instrument
(Peer reviewed; Journal article, 2023)We assess students’ approaches to learning mathematics not only to predict students’ learning outcomes but also for its crucial utilities in the teaching and learning process. These utilities range from evaluating effective ... -
Revisiting the Definition of Bullying in the Context of Higher Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study used a qualitative method to verify the interpersonal interactions that students consider to constitute bullying in higher education. The data came from 58 semi-structured interviews with students and administrators ... -
The Nature of Bullying in Higher Education: A Comparative Study of Students’ Experiences in Ghana and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was twofold: (a) to identify the negative behaviors that constitute bullying in higher education as reported by students, and (b) to explore differences in student experiences in two markedly ... -
‘I finally understand my mistakes’–the benefits of screencast feedback
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores the impact of screencast feedback on maths tests for junior and high school students. While prior research emphasises the influence of feedback on learning, its effectiveness varies with type and delivery. ... -
Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There is an increasing trend of 1:1 coverage of tablets in schools in Scandinavia. Several studies have reported on pedagogical possibilities and challenges, but less is reported about how this change is perceived and ... -
Partnerskap i lærerutdanningene En studie av praksislærere som lærerutdannere på universitetet
(Doctoral dissertations at University of Agder; no. 438, Doctoral thesis, 2023)Den overordnede hensikten med avhandlingen var å undersøke hvordan lærerutdanningene kan styrkes i et partnerskap mellom lærerutdannere på universitetet og i skolen. En sentral aktør i lærerutdanningene er praksislærerne ... -
At lære med tilblivelser af grafisk notation i musik som iterativ intra-aktion
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Artiklen tager afsæt i en jazz duo med to professionelle musikere – en pianist og artiklens forfatter på saxofon. Vi skaber musikken gennem improvisation i sammenfiltringer med grafisk notation, som jeg løbende ... -
Exploring the use of technology designed to support the supervision process in teacher training placements.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The practicum supervision process in teacher education comprises various cyclic experiential learning activities (e.g. planning, observation and supervision conversation). Research has documented considerable challenges ... -
´´Ta ansvar selv og føle at du er en del av det.´´ En kvalitativ case-studie av lærerens opplevelser om deres rolle i skolens utviklingsarbeid på en sosial-medisinks institusjonsskole (SMI)
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som et utgangspunkt å synliggjøre lærer-sentrert perspektiv om skoleutviklingsarbeid i en sosial-medisinsk institusjonsskole (SMI) i Norge. Problemstillingen i studien er: Hvordan opplever lærere ... -
Skolevegrings ståsted og hovedtendenser i Norge
(Master thesis, 2023)I denne oppgaven har det blitt forsket på skolevegrings ståsted i det norske samfunnet. Dette innebærer å forta undersøkelser på hva fenomenet dreier seg om. På samme tid har også statistikk fra de siste årene blitt ... -
Reproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
(Master thesis, 2023)Ideen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og ... -
Grunnleggende ferdigheter mellom teori og praksis: For voksne innvandrere med liten eller ingen skolegang
(Master thesis, 2023)Norge har blitt et heterogent samfunn som består av folk som kommer fra forskjellige sosiale og kulturelle bakgrunner. Denne oppgaven beskriver et prosjekt som utforsker grunnleggende ferdigheter i språkopplæring for voksne ... -
Interdisciplinarity in Teacher Education: A mixed-methods study exploring prospective teachers' perceptions and experiences with interdisciplinarity.
(Master thesis, 2023)This thesis takes a mixed-methods approach to hear how prospective teachers understand and experience interdisciplinarity in their teacher education. Interdisciplinarity is a resurgent phenomenon in education, with society ... -
Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Rektorer opplever utfordringer i det å arbeide som faglig, pedagogisk og administrativt ansvarlig på skolen. Faglig, pedagogisk og administrativt hensyn kan fort komme i konflikt med hverandre og skape spenninger i rektors ... -
How the Learning Environment Influences Bullying: The Case of Two Universities in Ghana
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In response to a growing concern about bullying and victimisation at universities, this study examined students’ perceptions of the university learning environment (LE) concerning their experience of various negative ...