Faculty of Humanities and Education: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 1758
-
I blodhager, dansehus og søvnsletter. Ellen Einans fiksjonsdannelse
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Ellen Einan (1931–2013) is a Norwegian poet known for her frequent use of innovative language that forms fixed expressions, codes or references to both religious and mythical rituals and symbols. She builds her imagery on ... -
Humour in the Stories about Buster Oregon Mortensen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen undersøker humor i tre ulike versjoner av fortellinga om Buster Oregon Mortensen fra 1979, 1984 og 2021. Jeg gjør en komparativ analyse i form av en tematisk nærlesning av de tre verkene med et spesielt ... -
Like barn leker best? Likhetens flertydighet
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Nordisk barnehagetradisjon beskrives gjerne som egalitær, preget av sosiopolitiske ambisjoner om å redusere ulikhet mellom samfunnsgrupper (Bendixsen et al., 2018). Artikkelen drøfter flerkulturelle barns vilkår for ... -
Learning through Listening and Responding: Probing the Potential and Limits of Dialogue in Local and Online Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores an age-old form of dialogical learning, havruta, which has been employed by Jews throughout the centuries to study the Torah and the Talmud, and evaluates the experiment of extending havruta from a ... -
Intoruction to Plunder for Profit : A Socio-Environmental History of Tobacco Farming in Southern Rhodesia and Zimbabwe.
(African Studies Series, Chapter; Peer reviewed, 2023)Exploring over a century of Zimbabwe's colonial and post-colonial history, Elijah Doro investigates the murky and noxious history of that powerful crop: tobacco. In a compelling narrative that debunks previous histories ... -
An Exploratory Study on the Use of Speech-to-Text Technology as a Writing Modality for Pupils With Low Writing Achievement in Norwegian Lower Secondary Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Six Norwegian lower secondary school pupils (ages 14–15 years) with low writing achievement participated in a stimulated recall study aimed at exploring how pupils write and experience writing with speech-to-text (STT) ... -
Fra den ene rettskrivingsnormen til den neste. En studie av folkeskolelærerinne Birkelands skrivepraksis i perioden 1907-1962
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen presenterer en tekstbasert undersøkelse av hvordan folkeskolelærerinne Birkeland forholdt seg til de stadige rettskrivingsreformene som kom som følge av den aktive språkplanlegginga i første del av 1900-tallet. ... -
Perceived Moral Norms in an Extended Theory of Planned Behavior in Predicting University Students’ Bystander Intentions toward Relational Bullying
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Relational forms of bullying, such as social exclusion, are prevalent among students in higher education (HE) and pose challenges to the creation of a safe and inclusive learning environment for young adults. Based on ... -
Hans Nilsen Hauge as a societal reformer. Theological justifications
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen argumenterer vi for at Hans Nielsen Hauge (1771–1824) først og fremst bør betraktes som en religiøs leder. Han var ikke forkynneren som utviklet seg til å bli en politisk opprører og en sosial og økonomisk ... -
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra ... -
Translator learners' strategies in local and textual metaphors
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Metaphor is more than understanding and expressing an abstract concept in terms of a concrete one. Pre-linguistically, it is the conceptual creativity that resides in the entities yet to be expressed. ... -
Scholars as knowledge actors : Taking the knowledge paradigm personally
(History of Knowledge; no. 3, Chapter; Peer reviewed, 2023)This essay is a suggestion that we should take the knowledge paradigm personally—or at least professionally.1 What if historians of knowledge employed the insight gained from studying knowledge in the past to recreate ... -
Sacred Ground : Orthodoxy, Poetry and Religious Change
(Chapter; Peer reviewed, 2023) -
Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.
(Chapter, 2021)Psykologiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner forstår begrepet fordom ulikt, noe som får betydning for hvilke handlinger som blir foreslått for å motarbeide fordommer. Vi argumenterer for at fordommer ... -
Strategisk kommunikasjon om islamsk senter til ulike målgrupper En studie av Islam Nets kommunikasjonspraksis
(Peer reviewed; Journal article, 2024)The article examines how the organization Islam Net, through its website and YouTube channel, balances communication towards two utterly different target groups: conservative fellow Muslims/donors and the Norwegian ... -
Kommunikasjonsstudenter i Norge: Hvem er de, og hva vil de?
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Artikkelen tar for seg hva som kjennetegner studenter som begynner på studier i kommunikasjonsfag (på bachelornivå) ved norske utdanningsinstitusjoner, når det gjelder deres bakgrunn og deres forventninger til studiet de ... -
Fra Vår felles fremtid til Olympic Agenda 2020
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven tar sikte på å undersøke implementeringen av bærekraftprinsipper i idrettsorganisasjoner og på internasjonale idrettsarrangement, og om, eller hvordan dette har påvirket omdømme. For å forstå denne utviklingen ... -
The Value of Forgeries for Historical Research
(Chapter; Peer reviewed, 2023)All objects provide us with insights into the historical contexts in which they appear. In this chapter, we argue that dichotomizing between the forgery on the one hand and the authentic on the other is troublesome. Putting ... -
Danning i vår tids klima- og naturkrise: Hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i skolen.
(Master thesis, 2023)I denne teoretiske masteroppgaven har jeg, fra et hermeneutisk ståsted, undersøkt hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i lys av den klima- og naturkrisen ... -
Decolonizing imperial epistemologies in African environmental historiography : chemical violence, postcoloniality and new narratives of the toxic epidemic in Africa
(Journal article; Peer reviewed, 2023)African history and environmental history have had negligible impact on each other. The field of environmental history has had limited traction in influencing the writing of African history and generating critical discourses ...