dc.contributor.author | Kalstad, Erlend Klepp | |
dc.date.accessioned | 2013-10-16T10:31:24Z | |
dc.date.available | 2013-10-16T10:31:24Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/138952 | |
dc.description | Masteroppgave i idrettsvitenskap - Universitetet i Agder 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Studiens formål var å undersøke relasjonen mellom felles mentale modeller, rolleklarhet og teamprestasjoner i elite idrettsteam. Cannon-Bowers, Salas og Converse (1993) mener team med felles mentale modeller vil ha lettere for å koordinere og tilpasse handlinger etter oppgavekravene, og ifølge Reimer et al. (2006) har utøvere med felles mentale modeller klare og felles forventinger om hvilken atferd som er forventet fra seg selv og sine teammedlemmer. Derfor var det forventet at felles mentale modeller kunne relateres til rolleklarhet og teamprestasjoner. Det ble utarbeidet fire hypoteser for å undersøke studiens formål. 231 eliteutøvere i ishockey (n = 155) og håndball (n = 76) svarte på en survey som målte felles mentale modeller, rolletvetydighet og tilfredshet med teamprestasjonene. Det ble gjennomført korrelasjons- og regresjonsanalyser. Resultatene viste som forventet at felles mentale modeller kan relateres til rolleklarhet og teamprestasjoner. Implikasjoner av funnene og forslag til fremtidig forskning er diskutert. Studien konkluderer med at det er behov for mer forskning på området, men at studiens resultater er med og bedrer vår forståelse av hvordan idrettsteam fungerer, og hva som skal til for å utvikle gode teamprestasjoner. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | ME 517 | |
dc.title | Felles mentale modeller i elite teamidretter : en undersøkelse av relasjonen mellom felles mentale modeller, rolletvetydighet og teamprestasjon | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Sports medicine: 850 | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 92 s. | no_NO |