" En undersøkelse av effekten lederatferd og gruppekohesjon har på kollektiv mestringsforventning i fotballag"
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138920Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å undersøke hvilken effekt lederatferd og kohesjon har på
kollektiv mestringsforventning i fotballag. For å studere denne sammenhengen gjennomførte
153 mannlige fotballspillere fra 12 lag en spørreundersøkelse for å undersøke i hvilken grad
treners lederatferd og gruppekohesjon påvirker den kollektive mestringsforventning. For å
måle treners lederatferd ble Chelladurai og Salehs (1980) Leadership Scale for Sports
benyttet. For å måle gruppekohesjon ble Group Environment Questionnaire (Carron,
Widmeyer & Brawley, 1985) benyttet, og for å måle kollektiv mestringsforventning ble
Collective Efficacy Questionnaire (Short, Sullivan & Feltz, 2005) benyttet. Resultatene viser
at lederatferdene positiv feedback, trenings- og instruksjonsarbeid og demokratisk atferd er
positivt korrelert til spillernes oppfattelse av lagets kollektive mestringsforventning, og
regresjonsanalysen viser at trenings- og instruksjonsarbeid bidrar unikt. På den andre siden
viser regresjonsanalysen at sosialt støttende atferd bidrar negativt til dimensjonen
innsats/utholdenhet ved lagets kollektive mestringsforventning. Videre viser resultatene at
oppgavekohesjon (ATG-T og GI-T) er positivt knyttet til kollektiv mestringsforventning, og
regresjonsanalysen viser at ATG-T bidrar unikt. Samtidig viser regresjonsanalysen at sosial
kohesjon, ved GI-S, bidrar negativt ved kollektiv mestringsforventning. Undersøkelsen bidrar
til kunnskapen om årsaker til kollektiv mestringsforventning i fotballag. For trener vil arbeid
med nevnte elementer ved egen lederatferd og lagets kohesjon bidra til økt kollektiv
mestringsforventning, og til slutt økte prestasjoner.
Beskrivelse
Masteroppgave i idrettsvitenskap Universitetet i Agder 2010