Interaktive innovasjonsprosesser i en softwarebedrift : betydningen av kommunikasjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138293Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne hovedoppgaven er et studie av Control-IT Systems (Ctrl-IT) som er en liten
softwarebedrift lokalisert i Veksthuset i Arendal. De lager systemer for digitalt opptak av
lyd og bilde. Det aktuelle produktet i denne oppgaven er Indico Mp3, som er et system
for opptak av lyd. Systemet kan skreddersys for den enkelte kunde. For å kunne gjøre
dette er Ctrl-IT avhengig av omfattende informasjon om kunden.
Formålet med denne oppgaven er todelt. Den første oppgave er å finne en ny
kundegruppe til Indico Mp3. Den andre oppgaven er å analysere denne
kundekontaktfasen med fokus på hvordan produktutviklingen foregår.
Det blir i oppgaven fremlagt en påstand om at kommunikasjonsbehovet for en IT-bedrift
som Ctrl-IT er annerledes i produktutviklingsfasen, enn i tradisjonell
produktutviklingsteori. Dette fordi Ctrl-IT driver produktutvikling og innsalg mer basert
på relasjoner. Et IT-produkt er i natur mindre håndfast enn et fysisk produkt, dette på sin
side mener undertegnede er med på å øke kommunikasjonsbehovet.
Dette underbygges til en viss grad av Johnsen (2005) som sier at når verken kunde eller
leverandør har en klar forståelse av kundens behov, må det skje en ”Generativ dialog” for
å skape en felles forståelse av disse behovene.
For å undersøke påstanden ble Indico Mp3 introdusert hos Agderforskning i Kristiansand.
Her var det fire personer som testet ut produktet over en periode på en måned. Det var
undertegnede som introduserte produktet og fungerte som bindeledd mellom Ctrl-IT og
Agderforskning.
Som metode for datainnhenting ble det gjennomført to dybdeintervju av alle
informantene. Det første ble foretatt i midten av mars, det andre i midten av april.
I den første intervjurunden ble det kartlagt hvilke forventninger forskerne hadde til et
produkt som Indico Mp3. I andre runde ble det kartlagt forbedringsmuligheter. Det ble og
undersøkt hvilke rolle kommunikasjon hadde spilt i prosessen med å komme frem til disse. En annen viktig informasjonskilde, var en undersøkelse utført av Computerworld i
2004. Denne omhandlet IT-bransjen og relasjonstenking og viste en overgang i bransjen
fra kringkasting av budskapet til kommunikasjon.
Et av rapportens funn var at kommunikasjonens sentrale rolle var å bygge opp tillit
mellom partene. Denne tilliten var sentral for å få en åpen utviklende prosess. Et annet
like viktig funn var at gjennom handling og læring oppsto behov. Det var få behov og
forbedringer som ble identifisert på det første møtet. Det var læring gjennom bruk som
førte til at behov etter hvert oppsto og ble kommuniserbare for kunden.
Kobler man sammen undersøkelsen av Computerworld og oppgavens funn er det mye
som tyder på at oppgavens påstand stemmer. Men den bør nok modifiseres til å også
inkludere andre typer bedrifter som driver skreddersøm og har sterke bånd til sine kunder.
Beskrivelse
Hovedoppgave i Industriell økonomi og informasjonsledelse, Høgskolen i Agder, Grimstad