Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEilertsen, Lars Jøran
dc.date.accessioned2008-07-14T10:44:50Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138068
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk - Universitetet i Agder 2008en
dc.description.abstractMålet med denne masteroppgaven var å undersøke et nivådelt undervisningsopplegg i grunnkurs matematikk for økonomistudenter. Nivådelingen var basert på studentenes egne oppfatninger av hvor gode matematikk kunnskaper de hadde, de kunne selv velge hvilken gruppe de ville følge. Første del av oppgaven er en beskrivelse av hvordan jeg kom i gang med denne oppgaven og noe om problemene som har vist seg med matematikk i Norge over en tidsperiode. Her beskrives også hvorfor universitetet valgte å starte med det nye undervisningsopplegget, og hvorfor de valgte å prøve med en nivådeling. I andre del kommer en oversikt over tidligere litteratur. Den beskriver en del faktorer som er med på å påvirke studenters prestasjoner. Faktorene det er satt fokus på her er matematikk bakgrunnen fra videregående skole, oppmøte på forelesninger og motivasjon. Herunder kommer det også frem noe om hva som kan være med på å motivere en student. Tredje delen av undersøkelsen beskriver hvilke metoder jeg har bruk, som er både kvantitative og kvalitative metoder. Jeg har diskutert grunnlaget for valg av metoder. Datamaterialet som ble samlet inn var resultatene jeg rettet fra norsk matematikkråds undersøkelse, dette ble satt sammen med andrehåndsdata fra rapporten norsk matematikkråd skrev for resultatene i 2007. Jeg samlet også inn eksamensresultater for tidligere år til sammenligning med årets resultater. Resultatene for 2007 ble satt sammen med bakgrunnen studentene hadde fra videregående skole, karakteren de fikk der, oppmøte, innlevering av obligatoriske oppgaver og hvilket kurs de fulgte. Dette ble så bruk i en regresjonsanalyse for å se hvilken effekt de hadde på prestasjonene. I tillegg til dette gjennomførte jeg noen intervjuer for å finn ut litt om studentenes syns punkter om undervisningsopplegget, og for å prøve å finne ut noe om hvor motiverte de var. Noen av resultatene jeg fant var at det hadde vært en signifikant endring i eksamensresultatene, og at det virket som om studentene trivdes bedre i år en tidligere år. Men datamaterialet ga ikke grunnlag til å påstå at dette var på grunn av det nye undervisningsopplegget.en
dc.format.extent491752 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen
dc.subject.classificationMA500
dc.subject.classificationMA502
dc.titleNivådelt undervisningsopplegg i grunnkurs i matematikk for økonomistudenter : en undersøkelseen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.source.pagenumber78 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel