dc.contributor.author | Eilertsen, Lars Jøran | |
dc.date.accessioned | 2008-07-14T10:44:50Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/138068 | |
dc.description | Masteroppgave i matematikkdidaktikk - Universitetet i Agder 2008 | en |
dc.description.abstract | Målet med denne masteroppgaven var å undersøke et nivådelt undervisningsopplegg i
grunnkurs matematikk for økonomistudenter. Nivådelingen var basert på studentenes egne
oppfatninger av hvor gode matematikk kunnskaper de hadde, de kunne selv velge hvilken
gruppe de ville følge. Første del av oppgaven er en beskrivelse av hvordan jeg kom i gang
med denne oppgaven og noe om problemene som har vist seg med matematikk i Norge over
en tidsperiode. Her beskrives også hvorfor universitetet valgte å starte med det nye
undervisningsopplegget, og hvorfor de valgte å prøve med en nivådeling.
I andre del kommer en oversikt over tidligere litteratur. Den beskriver en del faktorer som er
med på å påvirke studenters prestasjoner. Faktorene det er satt fokus på her er matematikk
bakgrunnen fra videregående skole, oppmøte på forelesninger og motivasjon. Herunder
kommer det også frem noe om hva som kan være med på å motivere en student.
Tredje delen av undersøkelsen beskriver hvilke metoder jeg har bruk, som er både
kvantitative og kvalitative metoder. Jeg har diskutert grunnlaget for valg av metoder.
Datamaterialet som ble samlet inn var resultatene jeg rettet fra norsk matematikkråds
undersøkelse, dette ble satt sammen med andrehåndsdata fra rapporten norsk matematikkråd
skrev for resultatene i 2007. Jeg samlet også inn eksamensresultater for tidligere år til
sammenligning med årets resultater. Resultatene for 2007 ble satt sammen med bakgrunnen
studentene hadde fra videregående skole, karakteren de fikk der, oppmøte, innlevering av
obligatoriske oppgaver og hvilket kurs de fulgte. Dette ble så bruk i en regresjonsanalyse for å
se hvilken effekt de hadde på prestasjonene. I tillegg til dette gjennomførte jeg noen intervjuer
for å finn ut litt om studentenes syns punkter om undervisningsopplegget, og for å prøve å
finne ut noe om hvor motiverte de var.
Noen av resultatene jeg fant var at det hadde vært en signifikant endring i
eksamensresultatene, og at det virket som om studentene trivdes bedre i år en tidligere år.
Men datamaterialet ga ikke grunnlag til å påstå at dette var på grunn av det nye
undervisningsopplegget. | en |
dc.format.extent | 491752 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | en |
dc.subject.classification | MA500 | |
dc.subject.classification | MA502 | |
dc.title | Nivådelt undervisningsopplegg i grunnkurs i matematikk for økonomistudenter : en undersøkelse | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |
dc.source.pagenumber | 78 s. | en |