Nasjonal prøve i 1MX våren 2005 : et lærerperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138055Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven dreier seg om den nasjonale prøven i matematikk 1MX som ble gjennomført den
15. april 2005. Fokus er rettet mot de oppgavene i prøvesettet som hadde til hensikt å måle
elevens kompetanse innenfor representasjoner, symbolbruk og formalisme (RSF). Seksti
besvarelser fra en allmennfaglig videregående skole utgjør det empiriske materialet. I tillegg
er elevenes lærere intervjuet.
Jeg legger vekt på å belyse det faglige tankegodset som ligger til grunn for de nasjonale
prøvene. Det overordnede målet er å studere, vurdere og synliggjøre den didaktiske
informasjonen som prøven genererer for den praktiserende læreren. Videre ser jeg nærmere på
hvordan lærerne opplevde og nyttiggjorde seg prøven.
Kapittel 2 tar for seg den politiske og ikke minst didaktiske bakgrunnen for prøvene. Inspirert
av det teoretiske grunnlaget for KOM og PISA har man delt matematisk kompetanse inn i
delkompetanser. Denne kompetansetenkningen er essensiell i både utvikling, gjennomføring
og vurdering av prøvene. Hensikten med å peke ut og fokusere på delkompetanser er at
prosessdimensjonen i elevens læring skal bli mer framtredende. I denne sammenheng ser jeg
nærmere på noen oppfatninger av kompetansebegrepet i matematikken generelt og i de
nasjonale prøvene spesielt. Noe av kritikken mot selve prøvene og gjennomføringen av disse
tas også med for å sette de nødvendige rammene for fortsettelsen av oppgaven. I kapitlet
kommer det blant annet fram at prøvene opprinnelig var tenkt å ha et betydelig større omfang
enn det som det til slutt endte opp med.
I kapittel 3 og 4 går jeg nærmere inn på henholdsvis konteksten og de anvendte metodene i
arbeidet. Skolen har i underkant av 600 elever, ligger sentrumsnært i en større by i Norge og
har lange tradisjoner som byens realskole og gymnas, noe som også gjenspeiles i dagens
elevmasse. Arbeidet er utført innenfor den etnografiske tradisjonen av kvalitativ forskning, og
det er tatt sikte på å få innsikt i elevenes forståelse av ulike matematiske begreper.
Kapittel 5 utgjør et overordnet teoretisk grunnlag for resten av oppgaven. Her kastes lys over
ulike sider ved det matematiske symbolspråket. Jeg ser nærmere på den historiske utviklingen
fra numerisk til symbolsk algebra og relaterer denne til elevenes kognitive utvikling. Videre
går jeg inn på noen av bokstavenes mange roller i matematikken og elevenes oppfatninger av
disse ulike rollene.
I kapittel 6 foretar jeg en systematisk og spesifikk gjennomgang av de åtte RSF-oppgavene i
prøvesettet. Ledsaget av didaktisk teori og forskning går jeg nærmere inn på de konkrete
matematiske utfordringene og dermed de typiske misoppfatningene som disse kan avdekke.
Sentralt her er blant annet Sfards prosess-objekt-teori, Janviers representasjon av ulike
oversettelsesprosesser i funksjonslæren og Pimms tredeling av skriftlige uttrykksformer i
matematikk.
Alt dette danner basis for kapittel 7 der analysen av elevenes besvarelser presenteres og
relateres til teorien i de to foregående kapitlene. Her foreslår jeg også noen undervisningsaktiviteter
som kan bidra til å overvinne noen av de påviste misoppfatningene. I dette kapitlet
trekkes også de viktigste aspektene fra lærerintervjuene fram.
Deretter trekkes konklusjoner fra arbeidet i kapittel 8, før det avslutningsvis vises til noen
pedagogiske implikasjoner i kapittel 9.
Beskrivelse
Masteroppgave i matematikkdidaktikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College