Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspeland, Hildegunn
dc.date.accessioned2007-10-02T10:20:04Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138053
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansanden
dc.description.abstractArbeidet er en del av et flerårig forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd innenfor KUL-programmet (Kunnskap, utdanning og læring). Formålet er å skape og studere læringsfellesskap i matematikk - Learning Communities in Mathematics (LCM). Gjennom disse håper man å kunne styrke undervisningen og på den måten gi elevene bedre vilkår for å lære matematikk. I forbindelse med dette var det ønskelig å følge elevenes utvikling blant annet gjennom skriftlige tester. Testene ble gjennomført på 4.,7.,9. og 11. trinn. Oppgavene er diagnostiske, og de ble tilrettelagt på de ulike trinna ut fra målene i læreplanene. Testene ble første gang gjennom høsten 2004 og gjentatt våren 2005 etter små justeringer. Elevene var de samme begge ganger. Denne oppgaven går i hovedsak ut på å sammmenligne resultatene fra disse to testrundene. I tillegg er det blitt foretatt oppgavebaserte intervjuer som belyser elevenes tenkemåte. Tekstene som blir behandla og analysert i denne oppgaven, tar for seg emnene Tall og Algebra. Forskningsspørsmålene som ble stilt var: *Hva slags utvikling har det vært gjennom året som kan leses ut fra de to testene? *Hvordan er resultatene for enkeltoppgaver i LCM-tekstene i forhold til liknende tester før L 97? *Hva slags kunnskaper har elevene utviklet, og hvilke problemer og misoppfatninger i algebra og tallregning tar de med seg fra gunnkurset i videregående skole? Oppgavene ble analysert i lys av tidligere forskning. Resultater fra enkeltoppgaver ble sammenlignet med liknende oppgaver fra tidligere studier. Resultatene fra de to testene ble også sammenlignet for å se utviklingen i matematikk gjennom skoleåret. En kort konklusjon er som følger: Både på 9. og 11. trinn har det vært framgang i gjennomsnittlig poengsum fra første til andre test. Oppgavene som utmerker seg positivt på begge trinn, er oppgaver som tester spesifikke mål i læreplanen som gjelder for trinnet. På 9. trinn gjelder dette forenkling av enkle uttrykk i algebra. På 11. trinn gjelder dette funksjonsoppgaver. Selv om det har vært stor økning i løsningsfrekvens for de nevnte emnene, er det likevel under 50 prosent på 9. trinn og ca. 60 prosent på 11. trinn som behersker disse emnene, slik oppgavene er presentert i testene. MX- og MY-elever ser ut til å utvikle seg parallelt, hvor MY-elevene generelt skårer lavest. Det har vært liten framgang i oppgaver som tester forståelse for og bruk av desimaltall. Dette gjelder begge trinn. Når resultatene sammenlignes med tidligere undersøkelse, er tendensen at 9. trinn skårer dårligere enn elever på samme alder for 10 år siden. Når det gjelder 11. trinn, kan disse sammenlignes med 10. trinn 10 år tilbake. Når det gjelder misoppfatninger synes disse å være de samme som ble rapportert i KIM-undersøkelsen fra 1995 og 1996.en
dc.format.extent32996308 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.publisherAgder University College
dc.subject.classificationMA500
dc.subject.classificationMA502
dc.titleElevers kunnskaper i tall og algebra : hva har de med seg fra 9. og 11. trinn?en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Matematikk: 410


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel