Browsing Department of Mathematical Sciences by Issue Date
Now showing items 21-40 of 385
-
A Taxonomy as a Vehicle for Learning
(Peer reviewed; Journal article, 2009)In this article, we describe the development of a classification system providing a framework for analysis of, and communication about, a subgroup of learning objects. The objects we consider are highly visual, animated, ... -
Lærerstudenters forståelse av areal og omkrets : en dialogisk tilnærming til problemløsning i smågrupper
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven har tittelen Lærerstudenters forståelse av areal og omkrets. I arbeidet med oppgaven har jeg prøvd å identifisere forståelsen til et utvalg av lærerstudenter ved en lærerhøyskole i Nord-Norge. Pro ... -
Likhetstegnet i elementær algebra : en studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet ved bruk av algebralæringsprogrammet Aplusix
(Master thesis, 2009)Denne masteroppgaven er en studie av tiendeklasse-elevers forståelse av likhetstegnet, algebraiske strategier og prestasjon ved bruk av algebralæringsprogrammet Aplusix. Jeg har brukt teorien om didaktiske situasjoner ... -
Visualisering av funksjonsfølger og -rekker
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven handler om å visualisere funksjonsfølger og funksjonsrekkeutviklinger. Først er det en innledning om hvordan Kalkuluskurset MA-100 ved Universitetet i Agder introduserer rekker for studenter og hva slags ... -
Spørsmål og respons i finske og norske matematikklasserom : en komparativ case-studie
(Master thesis, 2009)Min masteroppgave har tatt utgangspunkt i en sammenligningsstudie av matematikktimer i Finland og Norge. Motivasjonen for en slik studie kommer fra den store forskjellen i prestasjoner blant elever fra disse landene. Det ... -
Reasoning with paper and pencil: The role of inscriptions in student learning of geometric series
(Journal article; Peer reviewed, 2009)The purpose of this article is to analyse how students use inscriptions as tools for thinking and learning in mathematical problem-solving activities. The empirical context is that of learning about geometric series in a ... -
Didactics of ICT in secondary education: Conceptual issues and practical perspectives
(Journal article; Peer reviewed, 2009)While there is a huge research literature on the field of ICT (Information and Communication Technology) as a tool in teaching and learning, there is much less research on the area of ICT as a subject or similar designations ... -
Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk : en kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk
(Master thesis, 2009)Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring. I Norge har retten til tilpasset opplæring vært lovfestet siden 1998. Mitt forskningsspørsmål lyder: Hvordan gjennomfører lærere på mellomtrinnet tilpasset opplæring ... -
ICT for inquiry in mathematics: A developmental research approach
(Peer reviewed; Journal article, 2009)Computers and calculators are in general widely used in Norwegian schools, but with limited use in specific school subjects, as particularly in mathematics teaching. Various reports from surveys and research projects ... -
Convective Roll Instabilities of Vertical Throughflow with Viscous Dissipation in a Horizontal Porous Layer
(Journal article; Peer reviewed, 2010)The vertical throughflow with viscous dissipation in a horizontal porous layer is studied. The horizontal plane boundaries are assumed to be isothermal with unequal temperatures and bottom heating. A basic stationary ... -
Bounded approximation properties via integral and nuclear operators
(Journal article; Peer reviewed, 2010)Let X be a Banach space and let A be a Banach operator ideal. We say that X has the lambda-bounded approximation property for A (lambda-BAP for A) if for every Banach space Y and every operator T is an element of A(X, Y), ... -
Newton og Leibniz´ arbeid med utviklingen av kalkulus sett i lys av dagens lærebøker : med spesiell vekt på hovedteoremet i kalkulus og regnemåter
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven har jeg arbeidet med den historiske kalkulusen til Newton og Leibniz og sammenliknet den med tilsvarende kapitler i norske lærebøker. Jeg har lagt spesielt vekt på måten hovedteoremet i kalkulus blir ... -
IKT i matematikkopplæringen- tidstjuv eller tryllemiddel? : en studie av faktorer som kan påvirke bruken av IKT generelt og GeoGebra spesielt hos lærere og elever på 10. og 11. årstrinn
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven er basert på en studie av svar på et elektronisk spørreskjema som jeg designet ut fra en kombinasjon av egne problemstillinger, relevant forskningslitteratur og tilsvarende internasjonale studier. Jeg mottok ... -
Hva mener du, lærer? : kommunikasjonsproblemer i matematikk-klasserommet
(Master thesis, 2010)I masteroppgaven min fokuserer jeg på misforståelser/miskommunikasjon i matematikkundervisningen. Jeg har fått tilgang til videoer fra tre klasser (1. klasse, videregående skole) som jobbet med et inquirybasert opplegg i ... -
Premeditated automaticity: the role of explicit cognition in the development of obsessive smoking
(Journal article, 2010)Abstract The purpose of the present study was to examine the role of explicit cognitions in relation to the development of obsessive smoking passion. Data derives from a longitudinal internet survey conducted among 939 ... -
Viscous dissipation and thermoconvective instabilities in a horizontal porous channel heated from below
(Journal article; Peer reviewed, 2010)A linear stability analysis of the basic uniform flow in a horizontal porous channel with a rectangular cross section is carried out. The thermal boundary conditions at the impermeable channel walls are: uniform incoming ... -
En studie av bruken av software i matematikkundervisningen på ungdomsskolen : Bowland Maths
(Master thesis, 2010)I denne oppgaven presenteres en studie av bruken av software i matematikkundervisningen på ungdomsskolen. Programmet som er brukt er oppgaven Outbreak fra Bowland Maths. Oppgaven er en del av en ressursbase for lærere som ... -
Procedural and conceptual knowledge among upper secondarystudents : the case of second degree polynomials
(Master thesis, 2010)This study is concerned with conceptual and procedural knowledge of second degree polynomials. I try to give an account of a group of students’ knowledge of this topic The research questions I pose are the following: ... -
Stability of Flow with Viscous Dissipation in a Horizontal Porous Layer with an Open Boundary Having a Prescribed Temperature Gradient
(Journal article; Peer reviewed, 2010)A buoyancy-induced stationary flow with viscous dissipation in a horizontal porous layer is investigated. The lower boundary surface is impermeable and subject to a uniform heat flux. The upper open boundary has a prescribed, ... -
Albanian upper secondary students´ ways of working with equations : a case study based on task-based interviews
(Master thesis, 2010)Equations are an important part in algebra in the Albanian school mathematics curriculum. This case study focuses on the way six Albanian students approach and solve equations. The students that took part were in the first ...