Prosessforbedring og teknologistøtte for semistrukturerte prosesser
Abstract
Rapporten omhandler utvikling av et adaptiv Workflow Management System (WfMS). Systemet skal brukes i forbedring av en faktureringsprosess for konsulenter. I den forbindelse behandles sentrale teorier innen prosessforbedring og adaptiv arbeidsflyt. Nåværende faktureringsprosess har rom for effektivisering, automatisering og kvalitetsforbedring. Prosessen er manuell, sekvensiell og lite strukturert. Strategi som foreslås benyttet i utviklingen er Total Quality Management (TQM), Computer Supported Cooperative Work (CSCW) og Concurrent Engineering (CE). Det er utviklet en prototyp som er verktøyet for å gjøre faktureringen mer automatisert, tilpasningsdyktig og pålitelig. Det lå sterke føringer fra oppdragsgiver i valg av teknologi, MS Outlook 2000, og design. Likevel behandles andre aktuelle teknologier og designløsninger. Databasen som ligger i bakgrunnen er Microsoft Data Engine (MSDE). Den er kompatibel med Ms SQL server. MSDE er et kraftig Database Management System (DBMS) i Ms Access 2000. MSDE er valgt for at systemet lett skal kunne integreres med eksisterende faktureringssystemer. Rammeverket for funksjonalitet er vist i prototyp. Implementering av funksjonalitet er ikke ferdig (se vedlegg). Prototyp danner likevel grunnlag for diskusjon omkring utviklingsplatformens og prototypens egnethet for adaptiv prosessforbedring.
Description
Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2001 - Høgskolen i Agder, Grimstad
Publisher
Høgskolen i AgderAgder University College