dc.contributor.author | Jahren, Tor Malvin Nysæter | |
dc.contributor.author | Kristiansen, Stian | |
dc.date.accessioned | 2007-07-09T13:29:40Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/137360 | |
dc.description | Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2003 - Høgskolen i Agder, Grimstad | en |
dc.description.abstract | Maskin-til-maskin (M2M) kommunikasjon mellom mobile, flyttbare eller stasjonære enheter er forventet å øke eksponentielt i de kommende årene. Mulighetene for M2M kommunikasjon er mange, enheter kan bli brukt til fjernkontroll, lokalisering, overvåkning, sporing og telemetri.
En flåtestyringsapplikasjon er et eksempel på M2M kommunikasjon. Den benyttes til å holde kontroll over kjøretøyene, geografisk posisjon, tidsforbruk og være kostnadsbesparelse ved å utnytte denne informasjonen mot kundene og sjåførene. Ved en eventuell nødssituasjon kan kjørekontoret varsles med en alarmmelding.
I denne oppgaven er det utviklet en konseptuel flåtestyringsenhet. Enheten er bygd opp av en GSM/GPRS modul og en GPS modul. GSM/GPRS modulen benyttes til kommunikasjon til og fra hjemmeserver, og GPS modulen brukes til posisjonsbestemmelse. De enkelte modulene er vurdert opp imot det som finnes av tilgjengelige moduler på markedet. Etter en evaluering og analyse, er det kommet frem til en GSM/GPRS modul og en GPS modul. Disse modulene antas å være de mest fleksible og anvendbare modulene både til en flåtestyringsenhet, og til andre M2M applikasjoner.
Den konseptuelle enheten som er utviklet krever en minimal hardware design, den er kun sammensatt med en enkel kabel mellom modulene. Programmet som kjøres på enheten vil være i stand til å sende og motta forskjellige meldinger fra hjemmeserver, og kan oppdateres over GSM nettet.
Systemet vil egne seg som en plattform for andre tenkelige M2M applikasjoner uten at det kreves forandring av hardware arkitektur. Software oppbyggingen bør endres slik den er mer fleksibel for tilpassing til andre løsninger.
Rapporten inneholder en vurdering av de forskjellige resultatene som er oppnådd etter analyse av de forskjellige modulene, og av sammensetting til et totalsystem. | en |
dc.format.extent | 1103471 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | |
dc.publisher | Agder University College | |
dc.subject.classification | IKT590 | |
dc.title | Sporing av kjøretøy med maskin-til-maskin kommunikasjon basert på GPS og GSM/GPRS | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Kommunikasjon og distribuerte systemer: 423 | |
dc.subject.nsi | VDP::Matematikk og naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420::Systemutvikling og -arbeid: 426 | |