Adopsjon av virksomhetsportaler : barrierer og drivere i små og mellomstore bedrifter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/137172Utgivelsesdato
2005Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Problemstillingen var følgende: ”Hvilke barrierer eksisterer mot at SMB
i Møre og Romsdal skal finne det interessant å ta i bruk/investere i en
portalløsning?”
En spørreundersøkelse ble utført og dannet grunnlaget for en analyse av
nåsituasjonen i fylket.
De fleste bedriftene svarte at økonomi, mangel på tid, mangel på
personale, mangel på kunnskap og mangel på erfaring kan forhindre en
investering av en portal.
Dette var tilfelle for både kjede-bedrifter og de som ikke var en del av en.
Undersøkelsen viser at raskere og bedre kommunikasjon får flest
stemmer, etterfulgt av bedre arbeidsprosesser, reduserte administrative
kostnader og bedre produkter/tjenester. Deretter kommer rekruttering og
bedre avtaler. Bedre tid, flere leverandører og bedre oversikt er ikke valgt av
så mange bedrifter.
Denne oppgaven preges av få respondenter og data, samt tekniske
problemer (brannmur og spamfilter). Dermed er det vanskelig å komme frem
til konkrete konklusjoner som gir et reelt bilde av situasjonen i Møre og
Romsdal.
Det anbefales Informatikk-nett AS å bruke denne undersøkelsen som en
forstudie til en mer omfattende undersøkelse av SMB, og da gjerne for et
større geografisk område enn for Møre og Romsdal.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjons- og kommunikasjonsteknologi 2005 - Høgskolen i Agder, Grimstad
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College