Planlagt endring ved Klosterskogen vekst- og ressurssenter : hvordan planlagt endring som er initiert utenfra/ovenfra påvirker praksisfellesskapet og arbeidsidentiteten ved Klosterskogen vekst- og ressurssenter
Abstract
Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan arbeidsidentitet og
praksisfellesskapet utvikler seg med fokus på planlagt endring som er initiert
utenfra/ovenfra. Det er interessant for meg å se det fra de ansattes perspektiv og jeg
valgte derfor å benytte meg av de ansatte som informanter. Mitt ønske med denne
undersøkelsen er å gå inn med et åpent blikk og forsøke å fange de ansattes
opplevelser av utfordringene og suksessfaktorene. Problemstillingen gjenspeiler at
jeg har et undrende/spørrende fokus i forhold til problemstillingen.
Min problemstilling er som følger:
“ Hvordan påvirkes arbeidsidentitet og praksisfellesskapet ved planlagt endring
som er initiert utenfra/ovenfra”.
Metoden jeg benyttet for å få frem informantene sin opplevelse og forståelse var en
hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming med kvalitativ forskningsintervju som
metode. Ved å bruke en slik tilnærming fikk jeg mulighet til å gå i dybden og
innhente informasjon som har gitt meg et nyansert bilde og detaljert kunnskap om
den enkeltes opplevelse. Både formål og problemstilling la føring for valg av
metode. Mine data ble innhentet ved hjelp av en semistrukturert intervjuguide.
På bakgrunn av teori og egen erfaring kom jeg fram til fire fokusområder i
intervjuguiden; Planlagt endring(Van De Ven og Pool,1995),
arbeidsidentitet(Illeris), praksisfellesskapet(Wenger, 1998), krav-kontrollstøtte(
Karasek, 1997). Alle temaene er knyttet opp mot planlagt endring som er
initiert utenfra/ovenfra. I presentasjonen av data har jeg valgt å beholde
hovedtemaene i intervjuguiden, dette gjenspeiler seg også i drøftingen.
Resultatene viser at planlagt endring som blir initiert utenfra/ovenfra har hatt en
påvirkning på arbeidsidentitet og praksisfellesskapet ved Klosterskogen vekst og
ressurssenter. Slik jeg ser det har det vært en positiv utvikling for de ansatte og
Klosterskogen. Dette mener jeg har sammenheng med hvordan de ansatte har blitt møtt og mulighetene til å påvirke være og med i prosessen. Motkreftene har blitt
møtt med involvering og åpenhet. Det har vært fokus på kurs og kompetanse
heving og muligheter for at den enkelte kan få bruke sine evner og kvalifikasjoner.
Underveis i prosessen har det vært lagt til rette for felles arenaer for drøfting og
refleksjon. Det har også blitt lagt vekt på tverrfaglig samarbeid og det å lære av
hverandre.
I starten av prosjektet var motkreftene størst, dette fordi de hadde erfaringer fra
tidligere prosjekter som ofte førte til større arbeidsbelastning og mindre tid til
pasientene. Underveis i prosjektet som medarbeiderne har fått større
medinnflytelse og mulighet for påvirkning har motkreftene avtatt og jeg mener å se
at de positive indre drivkreftene overtar. Underveis opplevde medarbeiderne
nyttigheten i endringene, og motivasjonen til å drive endringene fremover ble
større.
Til slutt vil jeg også påpeke at tiltakene som ble satt i gang ble opplevd som
meningsfylte og en reduksjon av arbeidsbelastningen.
Description
Masteroppgave i ledelse ORG500 2011 – Universitetet i Agder, Grimstad