dc.contributor.author | Vatne, Marianne Kallhovd | |
dc.date.accessioned | 2010-09-23T13:10:56Z | |
dc.date.available | 2010-09-23T13:10:56Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/136464 | |
dc.description | Masteroppgave offentlig politikk og ledelse- Universitetet i Agder 2010 | en_US |
dc.description.abstract | Utgangspunktet for denne oppgaven er et eksperiment utført av Staw og Boettger ved
Berkeley University i California. Det tar for seg studenters grad av autoritetstro og task
revision, som betyr endring av en feilaktig handling. Jeg repliserer dette eksperimentet til å
gjelde for Universitetet i Agder og campus Gimlemoen ved å skrive en informasjonsbrosjyre
om universitetet og Kristiansand som studentby. Brosjyren inneholder både innholdsfeil og
tekniske mangler. Jeg har, i den grad det er mulig, tatt i bruk samme eksperimentelle oppsett
som ved Berkeley, og tilpasset det forholdene i Kristiansand.
Formålet med eksperimentet er å teste i hvor stor grad studentene endrer på den feilaktige
informasjonen i brosjyren. Det er deretter spennende å se om grad av autoritet, kjønn eller
studieretning kan forklare den aktuelle graden av task revision.
Det teoretiske rammeverket baserer seg på teoriene om task revision og autoritet. Jeg har også
latt meg inspirere av Stanley Milgrams oppsiktsvekkende ”Obedience” eksperiment fra 1960-
tallet. Med oppsettet fra Berkeley-eksperimentet og teoriene klargjort, gikk jeg i gang med
selve eksperimentet. Jeg startet en omfattende rekrutteringsprosess hvor jeg samlet totalt 45
studenter som sa seg villige til å delta. Etter endt gjennomføring startet jeg med
kategoriseringen av besvarelsene for å videre kunne analysere funnene.
Funnene er både interessante og til dels litt uventede. I likhet med Berkeley-eksperimentet ser
jeg at autoritet ikke har den påvirkningen på grad av task revision som jeg først antok.
Resultatene viser også til klare skiller på kjønn, alder og fakultet når det gjelder grad av
endring av informasjonsbrosjyren. Jeg har avslutningsvis drøftet de aktuelle funnene i lys av
det teoretiske rammeverket. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Agder, University of Agder | en_US |
dc.subject.classification | ME 502 | |
dc.title | Task revision og autoritet : en eksperimentell studie ved Universitetet i Agder | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.source.pagenumber | 57 s. | en_US |