Nytt elektronisk billett- og betalingssystem i Oslo : en studie av beslutninger
Abstract
Oppgavens fokus er anskaffelsen av nytt billett- og betalingssystem i Oslo av tidligere AS Oslo Sporveier, i dag Kollektivtransportproduksjon AS og Ruter AS. Systemet som var en del av et større samarbeid med tidligere Stor-Oslo Lokaltrafikk AS og NSB, var planlagt å være i drift i slutten av 2005, men gjennomgikk omfattende forsinkelser og budsjettoverskridelser og er per i dag ikke i full operativ drift.
Formålet med oppgaven blir å se nærmere på beslutninger og beslutningsprosessen tilknyttet denne anskaffelsen gjennom ulike organisasjons- og beslutningsteoretiske tilnærminger. Vi forsøker å forstå ulike beslutninger som er tatt og ser samtidig på muligheten til analysere de gjennom et organisasjonsteoretisk grunnlag. Teoriene som brukes i oppgaven kategoriseres innefor to tradisjonelle perspektiver.
Oppgaven baserer seg på kvalitativt metode og har en teoritestende problemstilling, siden vi ikke søker kausale forbindelser blir oppgaven en beskrivende analyse. Det empiriske grunnlaget til oppgaven er samlet inn gjennom personlige intervjuer av tre sentrale personer i prosessen. Dette er personer både fra prosjektorganisasjon som har hatt ansvaret for anskaffelsen, men også fra konsernledelsen. Samtidig har rapporter fra Kommunerevisjonen i Oslo Kommune og høringsuttalelser fra selskapet om denne anskaffelsen vært primære kilder for å forstå denne kompliserte prosessen.
Funnene som blir presentert er at vi finner samsvar mellom empiri og teori. De teoretiske perspektivene viser forklaringskraft for omstendigheten som aktørene i selskapet sto ovenfor når beslutningene ble gjennomført. I visse tilfeller ser at vi de teoretiske perspektivene utfyller hverandre, samtidig som perspektivene gir ulike forklaringer på en og samme hendelse
Description
Masteroppgave offentlig politikk og ledelse-Universitetet i Agder