Kvalitet for læring eller kvalitet for styring? : en beskrivelse av kvalitetsvurderingsarbeidet i videregående skole sett gjennom læreres og lederes øyne
Abstract
Nyere forskning viser at mye av det som velmenende politikere og ledere gjør i
skoleutviklingens ånd, aldri når inn til utdanningens kjerne, det når ikke engang fram til
klasserommet og enda mindre inn i klasserommet. Hovedkonklusjonen i evalueringen av
kunnskapsløftet, Kunnskapsløftet som styringsreform - et løft eller et løfte? (2012) er at staten
har tatt sterkere grep om skolene de siste årene – stikk i strid med alle intensjoner og mål med
reformen. Årsaken er at sentrale politikere har grepet inn overfor skolene med stadig nye
aktivitets- og tiltakskrav.
Denne studien beskriver en fylkeskommunes arbeid med kvalitetsvurderingssystemet for
videregående opplæring i fylket. Studien har fokus på skoleeiers bruk av kvalitetsverktøy og
hvordan verktøyet er implementert og brukes i de videregående skolene. Det rettes særlig
fokus på læreres og skolelederes kvalitetsforståelse i systemet. Studien forsøker å gi svar på
følgende forskningsspørsmål:
1) Hvilke tema er det skoleeier mener er bærebjelken i kvalitetsutviklingen? 2) Hvordan
brukes kvalitetsmålinger? 3)Bidrar kvalitetsarbeidet til å skape arbeidsglede hos lærere og
elever?
Det empiriske grunnlaget som benyttes i denne studien er hentet fra styringssystemet og
nettportalen PULS og består av data fra Elevundersøkelsen, Personalundersøkelsen, VIGO,
Extens, SATS, KOSTRA og levekårsundersøkelsen til SSB. Målet med studien er å få
kunnskap om faktorer som har betydning for lærerens rolle og forholdet mellom lærer, elev
og innhold og hvilken betydning disse forholdene har for kvalitetsutviklingen i skolen. Fokus
har ikke vært rettet mot å måle skolenes resultater eller elevenes resultater. Denne analysen
handler om å kartlegge hvordan kvalitetsvurderingssystemet oppleves, hvordan det brukes og
hvilken nytte det har, slik det fremkommer hos lærere, på skolene og på det lokale fylkesplan.
Fokus rettes mot skolen som lærende organisasjon ved at det redegjøres for teori innen
forskningsfeltet med utganspunkt i teoretikere som Peter Senge (2004) Knut Roald (2010),
Richard Elmore(2012) med flere. Hvilken styringsdiskurs dominerer kvalitetsarbeidet i skolen
i dag? Er det kvalitet for læring eller kvalitet for styring? Hvordan skal skolen kunne være
autonom og nytenkende samtidig som den styres mer og mer? Oppgaven konkluderer blant
annet med at dersom vi vil lykkes med kvalitetsarbeidet i skolen, må det skapes bedre
koblinger mellom politikkutforming, skoleforskning og undervisningens kjerne.
Description
Masteroppgave i ledelse- Universitetet i Agder 2012