Ungdom og e-demokrati : hvilke ønsker og forventninger har ungdom til e-demokrati?
Abstract
E-demokrati er et satsningsområde i offentlig sektor. Det har i Norge vært synkende
deltagelse i valg både til Storting og kommunevalg ved de siste valgene. Ungdom i
aldersgruppen 18 til 21 år har lavere oppslutning rundt valgene enn eldre aldersgrupper. Flere
mener at e-demokrati kan bidra til å øke oppslutning rundt demokratiet og valgene. I denne
sammenheng er ungdom en viktig målgruppe.
Vi har sett nærmere på e-demokrati rettet mot ungdom. Målet for denne masteroppgaven har
vært å forstå hvilke ønsker og forventninger ungdom har til informasjonssystemer innen for edemokrati.
For å besvare dette spørsmålet har vi foretatt kvalitative undersøkelser blant
ungdom.
Forskningen innenfor e-demokrati har vært fokusert på hvordan informasjonssystemer og
applikasjoner kan engasjere ungdom. Det er gjort lite forskning på ungdoms ønsker, krav og
forventninger til informasjonssystemer innenfor e-demokrati. Denne oppgaven vil kunne gi et
bidrag til litteraturen innenfor dette fagfeltet.
Ungdom er en spredt uhomogen gruppe. I oppgaven har vi testet ut en metode for
kravinnsamling som vi mener er egnet for å innhente kravspesifikasjon fra ungdom. Metoden
er utviklet for å innhente krav fra store, geografiske spredt, uhomogene grupper. Dette gjør at
vi mener den er godt egnet for innhenting av ønsker, krav og forventninger fra ungdom til edemokrati
I oppgaven presenterer vi relasjonene mellom ungdoms ønsker, konsekvenser ungdom ser for
seg og de effekter ungdom ønsker at deres e-demokratideltagelse skal gi. Gjennom
innsamling av data og utarbeidelse av semantiske kart har vi kartlagt ungdoms ønsker og
forventninger til e-demokrati. Denne masteroppgaven bidrar med empiri til fagfeltet ungdom
og e-demokrati.
De viktigste ønskene er:
• E-demokratiløsningen må tilpasses ungdom både språklig og design
• Ungdom med i utviklingsprosessen
• Skape dialog mellom forskjellige interessenter
• Skape interesse for e-demokratiprosjekt
Vi har identifisert fire hovedforventninger:
• Ungdom ønsker å oppnå resultater med sin aktivitet
• Ungdom vil ha politisk påvirkningskraft
• Ungdom forventer å få økt kunnskaper
• Ungdom forventer at e-demokrati skal være med på å øke motivasjonen og skape
engasjement
Vi presenterer en modell for evaluering av e-demokratiprosjekter. Modellen tar for seg våre
resultater og hovedfunn og hvordan disse kan evalueres. Evalueringen er nødvendig for å
finne ut i hvilken grad man oppnår forventet resultat. Dersom resultatet ikke er godt nok kan
man gjennom evalueringen identifisere mulige forbedringstiltak. Vi har med bakgrunn i den innsamlet data påvist relasjonene mellom ungdoms ønsker,
konsekvenser og effekter.
WARE-metoden er ny og kan forbedres ytterligere. Denne masteroppgaven presenterer
områder hvor metoden kan forbedres og hvordan vi har videreutviklet den. Kontroll av
rangeringene utføres som en del av WARE-metoden for å finne ut om man kan si noe om den
relative viktigheten av de innsamlede ideer. Undersøkelsen vår avdekker at denne rangeringen
ikke kan benyttes slik WARE-metoden legger til grunn. I oppgaven argumenterer vi for å mer
bruk av metode i WARE-metoden, både bruk av grunngitt teori og fokusgrupper er med på å
styrke metoden slik vi ser det.
Vi har vår oppgave tatt et skritt videre og utviklet et presentasjonsverktøy på nett. Alt
datamateriell blir lagret i en database og presentert i et webgrensesnitt. Dette gir brukeren en
helhetlig oversikt. Samtidig får brukeren muligheten til å gå lengre ned i materien, helt ned til enkelutsagn.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i AgderAgder University College