Lead-lag relationship : et grundigere studium av "lead-lag" forholdet
Abstract
Denne oppgaven har som formål å analysere “lead-lag” forholdet gjennom testing av bestemte hypoteser og sammenligning av resultatene og erfaringer fra tidligere forskning. Jeg har tatt utgangspunkt i små og verdi selskaper som den avhengige variabelen og benyttet regresjonsanalyser til å måle disse mot markedsindeksen for å vurdere om det eksisterer et “lead-lag” forhold mellom dem. Analysen viser at det eksisterer et “lead-lag” forhold mellom små selskaper og markedsindeksen både på det amerikanske og det norske markedet. Når det gjelder verdi selskaper viser mine resultater at det tidligere var et “lead-lag” forhold i USA, men gjennom videre evaluering ved hjelp av “Robustness” test er det imidlertid avdekket at dette forholdet har “forsvunnet” i nyere tid. På det norske markedet er det derimot fortsatt et “lead-lag” forhold. En av de største forskjellene mellom det norske og det amerikanske markedet er at forsinkelser i USA inntreffer som en reaksjon på positive nyheter, mens det i Norge er negative nyheter som er den utløsende faktoren for forsinkelser.
Description
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2012