dc.contributor.author | Moskvil, Raymond | |
dc.date.accessioned | 2010-09-30T07:40:12Z | |
dc.date.available | 2010-09-30T07:40:12Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/135498 | |
dc.description | Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2010 | en_US |
dc.description.abstract | Denne utredningen omhandler temaet oppkjøp av bedrifter. Fokus for analyse er å identifisere
endringer i aksjekurser som følge av at et fremtidig planlagt oppkjøp blir annonsert i
markedet. Det er av spesiell interesse hvorvidt eventuelle endringer fører til avkastning
signifikant forskjellig fra forventet avkastning og om slike avvikende observasjoner kan sies å
være en direkte følge av at markedet har mottatt ny informasjon. Aksjonæravkastning
påvirkes direkte av endrede aksjekurser, så ved å identifisere endringer i kurser vil man
samtidig kunne vurdere hvorvidt oppkjøp påvirker aksjonærverdier. I tillegg diskuteres
markedseffisiens. Analysen skiller mellom overtakende bedrifters- og overdragende bedrifters
aksjonæravkastning.
Analysen baseres på oppkjøp i Norge der bedrifters planer om deltakelse i et fremtidig
oppkjøp er offentliggjort i løpet av perioden 2006 til 2009. Umiddelbart etter annonsering
finner jeg tydelige tegn på at aksjonæravkastning i overtakende bedrifter generelt sett
reduseres og er negativ, mens aksjonæravkastning i overdragende bedrifter øker og er positiv.
Ved å analysere ulike intervall i begivenhetsvinduet finner jeg at markedet tilsynelatende
reagerer tregt på informasjon når overtakende part annonserer oppkjøp. Den kraftigste
reaksjonen forekommer først noen dager etter annonsering og denne reaksjonen gir utslag i
lav, men positiv avkastning. For overdragende bedrifter reagerer markedet raskere og
aksjekursene stiger til et positivt nivå høyere enn for overtakende bedrifter.
Bedrifters markedsverdi har betydning for i hvilken grad unormal avkastning oppstår som
følge av annonsert oppkjøp. Unormal avkastning i overtakende bedrifter er størst for bedrifter
med høy markedsverdi. For overdragende bedrifter viser analysen at bedrifter med lav
markedsverdi gir høyest unormal avkastning.
Valg av vederlagsform for oppkjøpet viser seg å ha betydning for i hvilken grad unormal
avkastning oppstår. Resultater fremskaffet i denne oppgaven viser at markedet vurderer
oppkjøp der vederlaget er en blanding av kontanter og aksjer mest positivt, mens den
tilsynelatende minst foretrukne vederlagsformen er aksjer alene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | en_US |
dc.subject.classification | BE 501 | |
dc.title | "Analyse av aksjonæravkastning ved annonsering av oppkjøp i Norge" | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212 | en_US |
dc.source.pagenumber | 98 s. | en_US |