Hvilken betydning har distanse til alpinanlegg for omsetningsprisen på hytter?
Abstract
Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan avstand til alpinanlegg påvirker
omsetningspris for en hytte i innlandet. En hytte blir sett på som et produkt som har et sett
med egenskaper som en konsument etterspør. Eksempler på slike egenskaper kan for
eksempel være bruksareal og avstand til alpinanlegg. I økonomisk teori behandles markeder
hvor produktene er ulike og hver enkelt egenskap gis en implisitt pris som blir en del av
totalprisen. Det er nettopp den implisitte prisen for avstand til alpinanlegg analysen i denne
oppgaven prøver å avdekke.
Det kan være en rekke andre egenskaper en distanse til alpinanlegg som gjør at
omsetningsprisen varierer, da teorien forutsetter at et produkt har flere egenskaper. En rekke
andre variabler har blitt registrert og analysert for å forsøke å se om det er andre faktorer som
påvirker omsetningsprisen i tillegg til avstand til alpinanlegg. Det viser seg at variablene
bruksareal, om det er en frittliggende hytte eller leilighet, hyttealder og hytteområde også har
en signifikant innvirkning på omsetningsprisen. Det kunne vært ønskelig å ha registret enda
flere variabler for å se om forklaringen av prisforskjeller kunne ha blitt bedre, men begrensede
ressurser gjorde dette vanskelig å gjennomføre. Resultatet av denne analysen viser at
modellen forklarerer 47.1 % av variasjon i omsetningspris for hyttene i utvalget.
Resultatet av analysen viser at distanse til alpinanlegg er en viktig størrelse for
omsetningsprisen, men vi fant at en økning i distanse fra alpinområdet bare gav et relativt lite
utslag i prisen.
Description
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2008