Browsing AURA by Author "Wathne, Unni"
Now showing items 1-17 of 17
-
Arbeid med former og mønster på uteskole
Nordtveit, Alvhild (Master thesis, 2023)Sammendrag I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført en innholdsanalyse av lærerveiledninger til to norske matematikklæreverk på 1. og 2. trinn. Fokuset har vært å se på hvordan det blir tilrettelagt for uteskole ... -
Developing further support for in-service teachers’ implementation of a reasoning-and-proving activity and their identification of students’ level of mathematical argumentation
Brodahl, Cornelia; Larson, Niclas; Wathne, Unni; Bjørkestøl, Kirsten (Journal article; Peer reviewed, 2020)This is the third in a series of papers focusing reasoning-and-proving. Participants were in-service teachers enrolled in a continuing university education programme in teaching mathematics for grades 5–10. Data were ... -
Elevdeltakelse gjennom matematiske samtaler på 2. trinn
Sørli, Eira Rosseland (Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke en lærers bruk av matematiske samtaler. Studien handler om en lærers bruk av samtaletrekk og spørsmålstyper for å invitere til elevdeltakelse i helklassesamtaler på andre trinn, og ... -
En lærers bruk av matematiske helklassesamtaler på 2. trinn
Sløgedal, Thea; Thorsen, Karoline (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet matematisk samtale. Vi undersøker problemstillingen Hva karakteriserer en lærers bruk av matematisk samtale innenfor addisjon på andre trinn? For å besvare problemstillingen har vi utarbeidet ... -
En lærers bruk av matematiske helklassesamtaler på 2. trinn
Sløgedal, Thea; Thorsen, Karoline (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet matematisk samtale. Vi undersøker problemstillingen Hva karakteriserer en lærers bruk av matematisk samtale innenfor addisjon på andre trinn? For å besvare problemstillingen har vi utarbeidet ... -
Engaging Mathematical Reasoning-and-Proving: A Task, a Method, and a Taxonomy
Wathne, Unni; Brodahl, Cornelia (Journal article; Peer reviewed, 2019)This article is the second paper in a series of papers on studies focusing on teaching mathematical reasoning-and-proving in elementary mathematics classroom. Participants are in-service teachers enrolled in a continuing ... -
Imaginary Dialogues – In-service Teachers’ Steps Towards Mathematical Argumentation in Classroom Discourse
Brodahl, Cornelia; Wathne, Unni (Journal article; Peer reviewed, 2018)The purpose of this qualitative study was to explore in-service teachers’ first experiences with imaginary dialogues – a form of mathematical writing where students are introduced to a written and unfinished dialogue between ... -
In-Service Teachers’ Perceptions of the Design and Quality of Mathematics Videos in their On-Line Learning
Brodahl, Cornelia; Wathne, Unni (Journal article; Peer reviewed, 2016)This investigation is part of a continuing education program in mathematics, directed at in-service teachers in lower secondary schools holding teacher certificates. Online mathematics lessons, offered through a distant ... -
Lekbasert læring i matematikk: Hvordan tilrettelegger Multi 1A og Volum 1A for lekbasert læring gjennom sine elevbøker og lærerveiledninger? Engelsk: Play-based learning in mathematics: How does Multi 1A and Volum 1A facilitate play-based learning through their student books and teacher guides?
Haga, Sara Nessa (Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført lærebokanalyser av to norske matematikklærebøker for 1. trinn med søkelys på deres tilrettelegging for lekbasert læring. Målet med oppgaven er å finne ut: «Hvordan ... -
Matematiske samtaler på lærerstyrte stasjoner på 2. trinn
Haraldstad, Marte (Master thesis, 2024)Læreplanen i matematikk spesifiserer at elevene skal utvikle et godt og presist språk i faget, og dermed må elevene få mulighet til å delta i samtaler i matematikkfaget. Å ta i bruk samtaletrekk er grep som en lærer kan ... -
Mathematics Video Podcasts as Integrated Elements of Online Lessons in Further University Education: In-Service Teachers’ Flow Experiences
Wathne, Unni; Brodahl, Cornelia (Journal article; Peer reviewed, 2017)This case-study examined in-service teachers’ perceptions of learning by means of online mathematic lessons consisting of a mix of text and video podcasts. The investigation is part of further university education directed ... -
Third grade students’ multimodal mathematical reasoning when collaboratively solving combinatorial problems in small groups
Wathne, Unni; Carlsen, Martin (Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this study is to investigate Norwegian primary school students’ multimodal mathematical reasoning when solving combinatorial problems. The data collection took place in four small groups of altogether thirteen ... -
Tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling
Kjeldby, Hedda Bjørnflaten; Svendby, Ida Emilie (Master thesis, 2023)Denne studien handler om en lærers tilrettelegging for elevers arbeid med tall og telling på 1. trinn. Formålet med studien er å undersøke på hvilke måter en lærer tilrettelegger for elevers arbeid med tall og telling, ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
Barka, Margrethe Næss; Hjort, Anne Mette (Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Tilrettelegging for lekbasert læring i arbeidet med tall og telling
Barka, Margrethe Næss; Hjort, Anne Mette (Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ casestudie om tilrettelegging for lekbasert læring i matematikk på 1.trinn, spesifikt relatert til arbeid med tall og telling. Formålet med studien er å undersøke hvordan to lærere på 1.trinn ... -
Utforskende matematikk i begynneropplæringen: En kvalitativ studie av en lærers tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster
Soltvedt, Stine; Kurverud, Linda (Master thesis, 2023)Det har blitt et økt fokus på utforsking i Kunnskapsløftet 2020, spesielt innenfor matematikk. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreren kan tilrettelegge for utforskende matematikk i begynneropplæringen. ... -
Utforskende matematikk i begynneropplæringen: En kvalitativ studie av en lærers tilrettelegging innenfor Fosnot sine utforskende kontekster
Kurverud, Linda; Soltvedt, Stine (Master thesis, 2023)Det har blitt et økt fokus på utforsking i Kunnskapsløftet 2020, spesielt innenfor matematikk. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan læreren kan tilrettelegge for utforskende matematikk i begynneropplæringen. ...