Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDanielsen, Kjersti Karolin
dc.contributor.advisorBerg, Geir Vegar
dc.contributor.authorLosnedahl, Marthe
dc.date.accessioned2023-07-04T16:23:27Z
dc.date.available2023-07-04T16:23:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143766714:97431983
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075735
dc.description.abstractBakgrunn: I dag lever det ca. 101 000 personer med demens i Norge, hvor antallet forventes å dobles innen år 2050 på grunn av en økende andel eldre i befolkningen. Det finnes ingen medisin som bremser utviklingen av demenssykdom. Det er behov for tilrettelagte tilbud for å bidra til kognitivt stimulerende aktiviteter som en del av behandling for demenssykdom. Hensikt: Målet med denne masteroppgaven var å få kunnskap om deltakeres, personer med demens, erfaringer med Voksenskolen. Deres erfaringer som selv deltar, vil kunne gi et bidrag til kunnskapen om verdien av målrettet og tilrettelagte tilbud. Problemstilling: Hvordan erfarer personer med demens å delta på Voksenskolen? Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført semistrukturerte individuelle intervjuer med personer med demens. Kirsti Malteruds systematiske tekstkondensering ble benyttet for å analysere data. Funn: Deltakere ved Voksenskolen erfarte tilbudet som en positiv sosiale opplevelse som ga struktur og mening i hverdagen. De erfarte at de måtte bruke hodet med kognitive oppgaver og hadde positive erfaringer med de ansatte. Deltakerne ønsket å fortsette på Voksenskolen og kunne ønske at flere personer med demens mottok et slikt tilbud. Konklusjon: Deltakerne ved Voksenskolen har positive erfaringer med tilbudet og opplever sosial trivsel, mestring og redusert ensomhet. Voksenskolen fungerer som et sosialt treffpunkt som bidrar til å strukturere hverdagen. Studien viser betydningen av tilrettelagte, målrettede og personsentrerte tilbud for personer med demens for å opprettholde funksjoner og bedre livskvalitet. Voksenskolen kan ha en positiv virking på det å leve med og rundt demenssykdom. Nøkkelord: Demens, dagaktivitetstilbud, kvalitativ metode, systematisk tekstkondensering
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleVoksenskole for hjemmeboende personer med demens
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel